İlginizi Çekebilir
  1. Ana Sayfa
  2. SEO

Tarama Bütçesi Nedir? Crawl Budget Optimizasyonu Nasıl Yapılır?

Tarama Bütçesi Nedir? Crawl Budget Optimizasyonu Nasıl Yapılır?
+ - 0

İçeriğinizin arama sonuçlarında daha fazla görünür olmasını istiyorsanız, Google’ın dizininde web sitelerinin nasıl sıralandığı bilmeniz, sitenizi daha iyi optimize edebilmeniz için size önemli fikirler verecektir. 

Google dizini, Googlebot’lar tarafından ziyaret edilen tüm web sitelerini ve sayfalarını listeler. Arama motorları, sayfalarınızda gezinirken, yeni eklediğiniz veya düzenlediğiniz bir içeriği algılar. Bu algısına göre de dizinini günceller. 

Makalemin devamında sitelerin performansını iyileştirmek için giderek daha merkezi hale gelen bir konu olan tarama bütçesini, bu parametrenin nasıl optimize edileceğini ve Google’ın, içerik ve sayfalara ayırabileceği dikkati hassaslaştırmak için uygulanabilecek stratejilerle ilgili görüşlerimi aktaracağım.

Google’ın işini nasıl yaptığını anlamak için zamanınızı ayırın ve SEO performansınızı artırın. 

Tarama Bütçesi Nedir?

“Crawl Budget’ın” Türkçe karşılığı olan “Tarama Bütçesi”; Google’ın bir web sitesine Googlebot taramaları aracılığıyla ayırmaya amaçladığı zamanı ve kaynakları tanımlayan parametredir. Google’ın resmi kaynakları tarafından defalarca açıklandığı gibi Crawl Budget, benzersiz olmayan ve sayısal olarak tanımlanabilir bir değerdir. 

Google web sitemi beğeniyor mu? Arama motorlarında üst sıralara çıkmak isteyenlerin sorması gereken asıl soru budur. Google’ın sitenizi gerçekten sevip sevmediğini anlamanın birkaç yolu vardır. Örneğin, Arama Konsolu (Search Console)’unda yer alan veriler, son 90 günün tarama istatistiklerini görmenizi sağlar. Bu istatistikler arasında arama motorlarının web sitenizde ne kadar zaman harcadığı da belirtilmektedir. 

Tarama bütçesi, tıpkı arama motoru botlarının, web sitenizdeki sayfaları taramak için harcadığı bütçe gibidir. Search Console sayesinde web sitenizde her gün kaç dosyanın, sayfanın veya görselin indirilip tarandığını anlamanız mümkündür.

Tarama Bütçesi Optimizasyonu Nasıl Yapılır?

Yukarıda sitelerin arama motorlarında nasıl daha iyi indekslenebileceği hakkında bazı önemli bilgiler paylaştım. Aslında bu yöntemler, doğrudan tarama bütçesinde istediğiniz sonuçları almanıza yardımcı olur. Fakat tarama bütçesini optimize etmenin kilit noktaları şunlardır:

Tarama bütçesini artırmanın en etkili yollarından birisi, siteyi daha güvenilir hale getirmektir. Hepimizin çok iyi bildiği gibi, Google sıralama faktörleri arasında kesinlikle backlink’ler yer alır. Bir site, çok sayıda kaliteli backlink’e sahipse, tavsiye edilen bir platform olduğunun da işaretidir. Ayrıca web sitenizdeki içeriklere yapılacak yorumlar, görüşler ve tartışmalar da tarama bütçesi üzerinde olumlu bir etkiye neden olacaktır. 

Tarama bütçesi, sitenin güncellenme sıklığından da etkilenir. Yani yeni içeriklerin ne sıklıkla oluşturulduğu önemlidir. Google botları bir web sitesine girer ve her gün yeni sayfaların eklendiğini keşfederse, siteyi daha sık ziyaret etmeye başlayacaktır. Somut bir örnek olarak, günde 20 makale yayınlayan bir haber sitesinin, günde tek bir makale yayınlayan bir blogdan daha kısa tarama süresine sahip olmasıdır.  

Tarama bütçesini artırmanın bir diğer yolu da web sitesini daha hızlı hale getirmektir. Site hızını, sunucunun istenen sayfayı Googlebot’a sunarken verdiği yanıt olarak tanımlayabiliriz. Son olarak, Googlebot’un içinde “noindex” etiketi veya “canonical” etiketi bulunan sayfaları taramasını önlemek için robots.txt dosyasını da kullanabiliriz. Ya da robots.txt dosyasını akıllı bir şekilde kullanarak, tarayıcının web sitesinin en iyi sayfalarına odaklanmasını sağlayabiliriz.

Tarama Bütçesi Nasıl İyileştirilebilir?

Daha spesifik olarak, tarama bütçesi iyileştirmenin farklı yollarından birisi, bir web sitesindeki düşük değerli URL’lerin miktarını azaltmaktır. Değersiz URL’ler, Google’ın sayfaları taramak için zaman ve kaynak kullanmasını sınırlar. Sitenizdeki değersiz URL’leri keşfetmek için:

Ayrıca bilgisayar korsanlığına maruz kalan sayfalar, spam içerikler, click-bait (yanıltıcı başlık) olarak nitelendirilebileceğimiz sayaları da belirleyerek no-index yapmanızı veya tamamen sitenizden kaldırmanızı öneririm.

Son olarak, web sitenizde yapabileceğiniz bir başka tarama bütçesi optimizasyonu olarak Search Console’daki tarama hatası raporlarını kontrol etmek ve sunucu hatalarını en aza indirmektir.

SEO için tarama bütçesi optimizasyonunda dikkate almak isteyeceğiniz diğer önemli geliştirmeleri şu şekilde sıralayabilirim:

  • Sitenizde yer alan önemli sayfaları asala dizinden kaldırmayın veya no-index yapmayın.
  • JavaScript veya diğer biçimlerdeki ağır dosyalardan kaçınarak, mümkün olduğunda HTML koduna sadık kalın.
  • Çok uzun URL’lerden uzak durun.
  • URL parametrelerini Google’a bildirin.
  • HTTP hatalarını düzeltin.
  • Site haritalarını güncel tutun.
  • Yinelenen içeriği önlemek için canonical URL kullanın.  
  • Ülkeyi ve dili belirtmek için hreflang etiketleri kullanın.

Web Sitenizin Dizine Eklenip Eklenmediği Nasıl Anlaşılır?

Belirli bir bağlantının Google dizinindeki durumunu kontrol etmek için onu arama motoruna girmeniz yeterlidir. Arama sonuçlarında görüntüleniyorsa, web sitenizin dizine eklendiğinden emin olabilirsiniz.

Tüm bir web sitesinin veya blogun indekslenmesini ve indekslenen yeni alt sayfaların sayısını kontrol etmek istiyorsanız, aşağıdaki komutu Google’a yazmanız yeterlidir:

“site:siteadresi.com”

Web Sitesi İndeksleme

Google’ın bir web sitesini taramasını sağlamanın birkaç yolu vardır. Yapmanız gereken ilk şey, robots.txt dosyasının Google robotlarının sayfanızı doğru şekilde dizine eklemesine izin verip vermediğini kontrol etmektir.

Robots.txt, web sitenizi indeksleyen robotlarla iletişim kurmaktan sorumlu bir dosyadır. Bu dosya, bir sayfaya girdikten sonra Google robotları tarafından kontrol edilen ilk şeydir ve Google’a sitenizi nasıl indeksleyeceğini göstermek için kullanılabilir.

Google’ın web sitenizi nasıl taradığını merak ediyor musunuz? Ayrıntılara girelim!

Web Sitesini Google Arama Konsoluna (Search Console) Ekleme

Web sitenizi dizine eklemeniz yalnızca birkaç dakikanızı alacaktır. Bu işlemden sonra artık web siteniz Google’da görünür hale gelecektir. Web sitenizin adresini Google Search Console’daki indeksleme kutusuna yapıştırmanız ve dizin oluşturma isteği yazan butona tıklamanız yeterlidir.

Bağlantı Oluşturma

Hem dahili hem de harici dofollow bağlantıları, Google robotlarına rehberlik etmek ve onları belirli alt sayfaları ziyaret etmeye (ve dolayısıyla dizine eklemeye) teşvik etmek için kullanabileceğiniz son derece önemli araçlardır.

Ürün veya hizmet kategorilerine, blog gönderilerine ve diğer önemli öğelere dahili bağlantılar sağladığınızda, sayfanızı tarayan robotlar bunları görür ve dizine ekler.

Aynı mantık dofollow harici bağlantıları için de geçerlidir. Başka web siteleri size bağlantı veriyorsa, bu durum, Google’ın sayfanızı ziyaret etmesi gerektiğinin bir işaretidir. Ayrıca kaliteli backlinkler, SERP’lerdeki pozisyonları etkileyen PA (sayfa yetkilisi) ve DA (alan yetkilisi) gibi önemli parametreler üzerinde olumlu bir etkiye sahiptir ve arama motoruna sayfanızın yüksek kalitede olduğunu gösterir.

XML Haritalarını Kullanma

XML haritası, özellikle Google robotları için tasarlanmıştır. Site indekslemeyi önemli ölçüde kolaylaştırdığından, her web sitesi bu haritaya sahip olmalıdır. XML haritası, URL adresleri, alt sayfalar ve güncellemeler hakkındaki tüm bilgilerin bir veritabanıdır.

Web sitenizin XML haritasını oluşturmayı başardığınızda, onu Google arama motoruna eklemelisiniz. Bu sayede Google robotları, belirli bir site haritasını ve verilerini nerede bulacağını bilecektir.

XML haritanızı Google’a göndermek için Google Arama Konsolunu kullanın. Harita işlendikten sonra, web sitenizle ilgili istatistikleri ve hatalarla ilgili çeşitli faydalı bilgileri görüntüleyebilirsiniz.

Bir PDF Dosyası Kullanma

PDF’deki metinler, çeşitli web sitelerinde giderek daha sık yayınlanmaktadır. Metin bu biçimdeyse, Google metni çıkarmak için resimleri işleyebilir.

Arama motoru robotları, PDF dosyalarındaki bağlantıları nasıl ele alır? Hem PageRank hem de diğer indeksleme sinyallerini sağladıkları için web sitelerindeki diğer linklerle tamamen aynı şekildedir. 

PDF dosyalarının indekslenmesini kontrol etmek için, Google’da “PDF” ile birlikte verilen bir ifadeyi girmeniz gerekir.

PDF, Google tarafından dizine eklenebilen birçok dosya türünden yalnızca biridir. 

Sosyal Medya Paylaşımları Yoluyla İndeksleme

Nofollow sosyal medya bağlantıları, arama sonuçlarındaki web sitesi konumları üzerinde doğrudan bir etkiye sahip olmasa da, marka bilinirliğinizi artırmanıza, içeriğinizi çeşitli kanallar aracılığıyla tanıtmanıza, çevrimiçi görünürlüğünüzü artırmanıza ve yayınlarınızın Google robotlarına gösterilmesine yardımcı olur. Son derece etkili bir indeksleme yöntemidir ve kullanıcılar tarafından takdir edilmektedir.

Tarama Bütçesinin Yüksek Olması mı Gerekiyor?

Tarama bütçesi değeri ne kadar yüksek olursa, arama motorunun kendisi için siteniz o kadar değerlidir. Uygulamada, Google her gün çok sayıda sayfa tarar ve indirirse, arama sonuç sayfalarındaki (SERP) değeri o kadar kaliteli hale gelir. Bu içeriklerimiz için istediğimiz bir şeydir. 

Search Console tarama istatistikleri ekranında dikkate alınması gereken iki değer vardır: Google’ın her gün taradığı sayfa sayısı ve bu işlemi yapmak için gereken süre. Şimdi bu iki parametreye biraz daha detaylı bakalım:

Günlük Taranan Sayfalar: İdeal olarak, aranan toplam sayfa sayısının web sitesindeki sayfa sayısından daha fazla olmasını isteriz. Fakat taranan sayfaların web sitesindeki sayfa sayısına eşit olması da bizim için yeterlidir. 

İndirme için Geçen Süre: Esas olarak Google botlarının sayfalarımızı taraması için geçen süreyi ifade eder. Web sitemizin hızını artırarak bu değeri düşük tutmalıyız. İndirme için geçen süre, taramalar sırasında arama motoru tarafından indirilen kb değerine veya Google’ın bir web sitesinin sayfalarını ne kadar kolay ve hızlı indirebileceğini de etkiler. 

5/5 - (1 vote)

Yorum Yap