1. Ana Sayfa
  2. SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) Nedir?

SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) Nedir?

SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) Nedir?

SEO, gün geçtikçe web sitesi sahipleri tarafından daha fazla dikkate alınan, arama motoru görünürlüğünü artırmayı amaçlayan çalışmaların tümü olarak ele alınabilir. 

SEO çalışmaları, küçük, orta ve büyük işletmelerden e-ticaret sitelerine, blog sayfalarından kişisel web sayfalarına kadar her türlü web sitesinin daha fazla ziyaretçi elde etmesini sağlayan teknik geliştirmelerdir. 

Daha iyi bir SEO performansı elde etmenin kilit noktaları vardır. Mobil uyumluluk, iyi kullanıcı deneyimi ve iyi web sitesi hızı gibi kriterler, SEO çalışmalarının temelini oluşturur. 

SEO Nedir?

Search Engine Optimization (Arama Motoru Optimizasyonu) teriminin kısaltılmış hali olan “SEO”, site ve sayfa bazında, arama motorunda daha iyi bir sıralamaya sahip olunmasını hedefleyen çalışmaların bütünüdür. Daha iyi bir sıralama, markalar için bir bilinirlik, daha yüksek trafik ve güvenirlik anlamına gelir. 

Ücretli dijital reklamcılık kapsamına girmeyen hemen her türlü web sitesi geliştirmesi, sitenin SEO’suna etki eder. Bu etki olumlu veya olumsuz olabilir. Kısa, orta veya uzun vadede kendisini belli edebilir. 

Black Hat SEO ve White Hat SEO Nedir?

Beyaz şapka SEO (White Hat SEO) ve siyah şapka SEO (Black Hat SEO), her ne kadar aynı amaca (daha fazla trafik) hizmet etse de teorik olarak farklı türde sonuçlar doğurur. 

Beyaz şapka SEO, bu amaca kullanıcı deneyimini geliştirerek; siyah şapka SEO ise Google algoritmalarını manipüle ederek ulaşmayı hedefler. Konusu açılmışken, Black Hat SEO’nun, Google Politikalarına uygun olmadığını ve kısa zaman diliminde görülebilecek olumlu etkilerine karşın, riskli olduğunu ve tespiti halinde sıralamalarda ciddi kayıpların meydana gelebileceğini, hatta çalışma yapılan sitelerin arama sonuç sayfalarından (SERP) tamamıyla kaldırılabileceğini belirtmek isterim. 

SEO İşletmeniz ve Web Siteniz için Neden Önemlidir?

Google, İnternet Live Stats tarafından yapılan Google Arama İstatistikleri’ne göre, dünya çapında günde 3,5 milyar ve yılda 1,2 trilyon ve saniyede 40.000 den fazla arama sorgusu işler. Bu miktarın ne kadar büyük olduğunun farkında mısınız? Kabul etseniz de etmeseniz de insanlar arama motorlarını çok fazla kullanıyor. Eğer dijital bir iş yürütüyorsanız veya işinizi dijitale taşımayı düşünüyorsanız, satışlarınızı ve trafiğinizi arttırmak için SEO’yu güçlü bir pazarlama stratejisine dönüştürmelisiniz.

Sitenize Ücretsiz Trafik Sağlar

SEO, ücretsiz bir şekilde trafik elde etmenizi sağlar. Arama motorlarında trafik oluşturma gayreti içindeyseniz, PPC (Tıklama Başına Ödeme) gibi dijital reklamcılık türlerini kullanabilirsiniz. Fakat SEO, tamamıyla ücretsiz bir trafik için en etkili yöntemdir. 

PPC trafiği, su musluğunu açmaya benzer. Musluk “AÇIK” olduğu sürece (reklamlar için para ödediğiniz sürece), trafik elde edersiniz. Ancak musluk “KAPALI” konuma gelir gelmez (yani para harcamayı bırakırsanız), artık trafik elde edemezsiniz.

Oysa SEO, ücretsiz olarak uzun süreli trafik oluşturmanıza yardımcı olur. Bu nedenle web sitenize, ürününüze veya işletmenize trafik oluşturmanın ücretsiz yollarını arıyorsanız, ihtiyacınız olan şey SEO’dur.

Satışları Artırır

Daha fazla trafiğin daha fazla satış anlamına geldiğini bilmeyen yoktur. E-ticaret sitelerinde daha fazla ürün satışı yapılabilir, blog sitelerinde daha fazla satış ortaklığı elde edilebilir veya AdSense gibi platformlar kullanılarak daha fazla gelir elde edilebilir.

SEO, Marka Bilinirliği Oluşturmaya Yardımcı Olur

Bir marka oluşturmak, çevrimiçi başarının anahtarıdır. İnsanlar hiç bilmediği ve tanımadığı bir platform kullanarak alışveriş yapmazlar. Bu yüzden işletmelerin, kurumsal firmaların ve e-ticaret sitelerinin güçlü bir marka oluşturması gerekir. İnsanlara işinizi, markanızı veya ürününüzü tanıtmalısınız. Ancak o zaman ziyaretçileri alıcılara dönüştürebilirsiniz. 

İnternette ne kadar çok insan arama yapar ve markanızla iletişim kurarsa, markanız o kadar bilinir hale gelir ve sıralamanız o kadar yüksek olur. Markanızı çevrimiçi ortamda büyütmek ve daha bilinir hale getirmek için SEO’nun gücünü kullanabilirsiniz. Bunu yapmak için markalı anahtar kelimeler kullanabilir veya yerel SEO stratejinizi geliştirebilirsiniz.

SEO, Ölçülebilir

Çoğu markanın dijital pazarlama stratejilerine SEO’yu dahil etmelerinin en önemli sebeplerinden birisi ölçülebilir olmasıdır. Dönüşüm için geçen süre dahil olmak üzere trafiği, dönüşümleri, olası satışları ve kaynakları tespit edebilirsiniz. 

  • Organik trafik (organik arama sonuçlarından web sitenize kaç ziyaretçi geldiğini gösterir ve Google Analytics’ten kolayca keşfedilebilir)
  • Anahtar kelime sıralamaları (anahtar kelimelerinizin arama sonuçlarında nasıl performans gösterdiğini gösterir ve anahtar kelime sıralamalarını izlemek için Semrush gibi webmaster araçları kullanabilirsiniz)
  • Arama görünürlüğü (listelenen anahtar kelimeler için arama sonuçlarında ne sıklıkta gösterildiğini ve Google Arama Konsolu aracılığıyla keşfedilebileceğini söyler)
  • Ortalama oturum süresi (ziyaretçilerinizin web sitenizde ne kadar zaman geçirdiğini gösterir ve Google Analytics’ten bulunabilir)
  • Organik TO (bağlantınıza yapılan tıklamaların, arama sonuçlarını görüntüleyen toplam kullanıcı sayısına oranını ölçer)
  • Hemen çıkma oranı (web sitenize gelen ziyaretçilerin yüzde kaçının herhangi bir işlem yapmadan çıktığını gösterir ve Google Analytics hesabınızdan kolayca keşfedilebilir)

Yukarıda görebileceğiniz gibi, SEO KPI (Anahtar Performans Göstergeleri)’larının çoğu, hem Google arama konsoluna hem de Google Analytics’e eriştiğinizde kolayca keşfedilebilir. 

Uzun Vadeli Sonuçlar Doğurur

SEO’nun belki de tek dezavantajı, arama trafiğinizi oluşturmanın ve artırmanın zaman almasıdır. Bazı çalışmalar meyvesini 3 ay sonra, bazı çalışmalar 6 ay veya 12 ay sonra verebilir. En son Google algoritma güncellemelerini takip ederek, web sitenizi sürekli olarak iyileştirmeniz gerekir. 

Her zaman web sitenizin tasarımını, kullanıcı deneyimini, ürünlerini ve içeriğini geliştirmeye odaklanmalısınız. Böylece uzun vadede rakiplerinizi geride bırakabilirsiniz. SEO’ bir maraton olarak görmeye başladığınızda, daha iyi trafik oluşturmak ve UX geliştirmek için ciddi çaba sarf etmeye başlayabilirsiniz. Uzun süreli organik sonuçlar için siyah şapka SEO tekniklerinden uzak durmanızı öneririm.

SEO, Çevrimdışı Satışları Arttırmaya da Yardımcı Olur

Günümüzde tüketicilerin birçoğu, dijital olmayan mağazaları araştırırken de arama motorlarını kullanıyor. Örneğin bulunduğunuz mahallede bir restorandan telefonla yemek siparişi vermeyi düşünüyorsunuz. Bu durumda Google’ı kullanarak hem haritalar üzerinden hem de arama sonuç sayfalarından ilgili restoran hakkında bilgi ediniyorsunuz. Eğer karşılaştığınız yorum ve görüşler sizi restorandan alışveriş yapmaya iterse, gönül rahatlığıyla siparişinizi verebilirsiniz. Bu durum, restoran sahibi tarafından çevrimdışı satış olarak ele alınabilir. 

Bir araştırmaya göre, akıllı telefon kullanıcılarının %82’si, mağazada çevrimdışı olarak son alışverişlerini yapmadan önce bir ürünü telefonlarıyla araştırıyor. Araştırma ayrıca tüketicilerin %45’inin çevrimdışı bir satın alma işlemi yapmadan önce yorumları çevrimiçi olarak okuduğu ortaya konuyor. Ayrıca başka bir araştırma, insanların %90’ının çevrimiçi incelemelerden etkilendiğini ortaya koymaktadır.

Çevrimiçi olarak sağlam bir SEO stratejisine sahipseniz, bu etki çevrimdışı satışlarınızı da artıracaktır. SEO ile çevrimdışı satışlarınızı artırabileceğiniz bazı temel uygulamalar şunlardır:

  • Mağazanız hakkında yerel işletme bilgilerini ekleyin.
  • Google My Business’ı (işletmenizin Google Arama ve Haritalar’da nasıl göründüğünü yönetmenize olanak tanıyan ücretsiz bir araçtır) kullanın.
  • Bir web sitesi oluşturun, işletmenizle alakalı belirli anahtar kelimeler için optimize edin ve geri bağlantılar oluşturun

SEO, Yüksek Yatırım Getirisi (ROI) Sağlar

Herkes yatırımlarının karşılığını almak ister. SEO’nun en büyük avantajlarından biri, hangi sektörde olursanız olun yüksek yatırım getirisi sağlamasıdır.

Web siteniz veya işletmeniz, organik arama sonuçlarında iyi performans gösteriyorsa; trafik, satışlar ve potansiyel satışlar açısından kesinlikle daha yüksek getiriler bekleyebilirsiniz. SEO’da yüksek bir yatırım getirisi hesabı yaparken, göz önünde bulundurabileceğiniz bazı faktörler şunlardır:

  • Bülten kayıtları
  • Ürün satın alma veya abonelikler
  • Arama motorlarından gelen trafiğin tekrar etmesi

Web Sitenize Hedefli Trafik Çekmenize Yardımcı Olur

SEO’nun en büyük faydalarından birisi, size hedeflenmiş trafik sağlamasıdır. Bir süredir yürüttüğünüz bir işle ilgili olarak “hedeflenen ziyaretçiler”inizi web sitenize, uygulamanıza veya mağazanıza çekmenin ne kadar önemli olduğunu biliyor olmalısınız.

Kaliteli Backlinkler (Geri Bağlantılar) Edinmenize Yardımcı Olur

Arama motoru algoritmaları, kaliteli backlinklere sahip olan web sitelerine daha üst sıralarda yer veriyor. Kaliteli geri bağlantı elde etmenin kanıtlanmış yollarından birisi, etkili SEO bir SEO stratejisi uygulamaktır. 

  • Dofollow geri bağlantıları (Dofollow etiketi, arama motorlarına bağlantıyı takip etmelerini söyler, bu geri bağlantılar arama trafiğinizi arttırmak için önemlidir)
  • Nofollow geri bağlantıları (Nofollow etiketi, arama motorlarına bir bağlantıyı yok saymasını söyler)

Ayrıca kötü backlinlerden (kötü amaçlı sitelerden veya spam içerikli web sitelerinden gelen geri bağlantılar) uzak durduğunuzdan emin olun. 

SEO, Küçük İşletmelerin Büyük Markalarla Rekabet Etmesine Yardımcı Olabilir

İnternet ortamında rekabet her geçen gün artıyor. Küçük işletmeler için bu büyük bir sorun. Fakat doğru bir SEO stratejisi uygulayarak, büyük markalarla rekabet etmek mümkün olabilir. 

SEO, küçük işletme sahiplerinin Google gibi arama motorlarında daha üst sıralarda yer alan hızlı ve güvenli web siteleri oluşturmasına yardımcı olur. SEO’nun küçük işletme sahipleri için tek faydası bu değil. SEO ile sektörünüzdeki büyük markalar ve otoriter web siteleriyle bile rekabet edebilirsiniz. Yapmanız gereken en önemli şey, rekabet gücü düşük anahtar kelimeler seçmek, alakalı bağlantılar oluşturmak ve müşterilerinizi çekmek için doğru ürünleri sunmaya odaklanmaktır. 

Web Siteleri Arama Motorlarında Nasıl Sıralanır?

Oldukça karmaşık ve sürekli değişen bir endüstri olduğu için bu soruya tek bir cevap vermek mümkün değildir. Google algoritmaları, web sitelerinin arama sonuç sayfalarında sıralanması için bazı faktörleri dikkate alır. 

Algoritmalar tarafından en çok dikkate alınan SEO kriterleri:

Alaka Düzeyi: Sitede yer alan içeriğin, kullanıcıların arama sorgularıyla olan ilişkisidir. Örneğin içeriğini okuduğunuz bu sayfada başlık “SEO Nedir, İşletmeniz ve Web Siteniz için Neden Önemlidir?” şeklindedir ve arama motorlarında “SEO Nedir”, “SEO Neden Önemlidir” gibi sorulara yanıt verir. Bu, içeriğin ilgili arama sorgularıyla alakalı olduğunu gösterir. 

Backlink Sayısı ve Kalitesi: Yukarıda da belirtildiği üzere backlink sayısı ve kalitesi, sitelerin arama sonuç sayfalarında nasıl bir sıralama elde edileceğini belirleyen faktörlerdendir. 

Sitenin Tasarımı: Özgün tasarıma sahip, modern ve kullanıcıların gezinmekten keyif alacağı web siteleri, Google algoritmaları tarafından son derece önemlidir. Tasarım güven vermeli, markanın imajını yansıtmalı, estetik olmalı ve kullanıcıların web sitesinde gerçekleştirmek istediği eylemleri kolayca yapabilmelerine imkan tanımalıdır. 

Kullanıcı Deneyimi: İyi tasarlanmış bir web sitesi, aynı zamanda iyi bir kullanıcı deneyimi sunar. Bu iki kriter birbirleriyle ilişkilidir. Kullanıcının web sitesine girdiği andan ziyaretini tamamladığı ana kadar olan süreç içerisindeki tüm işlemler (marka hakkında araştırma, konum bilgisi edinme, iletişime geçme, blog içeriği okuma, yorum ve görüş belirtme, alışveriş yapma, vb.) kullanıcı deneyiminin bir yansımasıdır. 

Mobil Uyumluluk: Web sitesine hangi tür cihazdan erişiliyorsa erişilsin, site aynı performansla ve tüm ekran çözünürlüğünde kusursuz bir şekilde çalışmalıdır. 

Site Hızı: Yavaş açılan web siteleri, internet kullanıcılarının bir daha geri gelmemek ilgili siteyi terk etmelerine neden olur. Kullanıcı deneyimini etkileyen bu faktör, arama motoru algoritmaları açısından en önemli sıralama faktörlerinden birisidir.

SEO Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

SEO Nedir?

Search Engine Optimization teriminin kısa hali olan SEO, arama motoru optimizasyonu anlamına gelmektedir. Web sitelerinin, arama sonuç sayfalarındaki sıralamalarını/görünürlüğünü iyileştirmek için yapılan çalışmaların tümüdür.

Site İçi SEO Nedir?

On Page SEO olarak da bilinen site içi SEO, ilgili sitedeki sayfaların her birinin optimize edilmesi temeline dayanır. 

Site Dışı SEO Nedir?

Off Page SEO olarak da bilinen site dışı SEO, sitenin dışında gerçekleştirilen her türlü çalışmalardır. Referans bağlantılar, bahsetmeler, paylaşımlar, vb. tüm işlemler site dışı SEO çalışmalar olarak ifade edilebilir. 

SEO Uzmanı Nedir?

SEO çalışmaları yürüten meslek mensuplarına SEO uzmanı denir. 

SEO Neden Önemlidir?

Arama sonuç sayfalarında daha iyi bir sıralamaya sahip olarak; daha yüksek trafik, satış ve kazanç elde etmek için SEO çalışmaları son derece önemlidir. 

SEO’nun Faydaları Nelerdir?

SEO’nun en büyük faydası, SERP’lerde daha üst sıralarda yer edinilmesi ve beraberinde daha fazla trafiğe sahip elde edilebilmesidir.

Web Sitesi Arama Motorlarında Nasıl Konumlandırılır?

Web siteleri arama motorlarında; kullanıcı deneyimi, web sitesi tasarımı, web sitesi hızı, mobil uyumluluk, alaka düzeyi ve backlink sayısı gibi kriterlere göre konumlandırılır. 

En Çok Yapılan SEO Hataları Nelerdir?

Yeterli anahtar kelime araştırması yapmamak, site içi link sistemi oluşturmamak, doğru sayfa içi optimizasyonu yapmamak, başlık ve içerik uyumsuzluğu gibi hatalar, en çok yapılan SEO hataları olarak ifade edilebilir.

SEO için Anahtar Kelime Araştırması Nasıl Yapılır?

Hem ücretsiz hem de etkili bir anahtar kelime araştırması aracı olarak Google Keyword Planner (Google Anahtar Kelime Planlayıcı)’yı kullanabilirsiniz.

Kaçınılması Gereken Bazı Black Hat SEO Teknikleri Nelerdir?

İçeriği anahtar kelimelerle doldurmak, gizli metinler ve bağlantılar oluşturmak, bağlantı satın almak ve kaynak gösterilmeden başka sitelerin içeriklerini kopyalamak, kaçınılması gereken black hat SEO tekniklerindendir.

5/5 - (1 vote)