Eki
21
2021
0

SEO Uyumlu 404 Sayfası Oluşturma

seo uyumlu 404 sayfasi olusturma

Web sayfaları için en önemli sayfa türlerinden birisi olan 404 sayfası, etkili olabileceğiniz bir SEO stratejisi olabilir. Hem kullanımının gerekliliği hem de doğru kullanıldığında fayda görebileceğiniz SEO uyumlu 404 sayfası oluşturma ile ilgili önerilerde bulunacağım.

404 Sayfası Nedir?

404 Sayfası; “404 Page Not Found”, “404 Hata Sayfası”, “404 Sayfası”, “404 Sayfa Bulunamıyor” gibi ifadelerle anılan ve kullanıcının web sitesindeki var olmayan herhangi bir sayfaya erişmek istediğinde karşılaştığı sayfadır. 

404 hatalarının ve bu hataların SEO üzerinde nasıl bir etki oluşturduğuna dair çok sayıda tartışma olsa da; doğru olan, bilinenin tersine, kullanıcıyı ana sayfaya yönlendirmek değil, daha alt sayfalara yönlendirmektir. 

Peki web sayfalarının %11,4’ünde (WooRank araştırmasına göre) var olan anasayfaya yönlendirme yapmak neden cazip gelmez? Bu konuya değinelim:

  • Anasayfaya yönlendirilen kullanıcılar, aradığı sayfaya gitmek isterken anasayfayla karşılaştığında kafaları karışabilir ve buraya nasıl geldiği hakkında şaşkınlık duyabilir. Bir nevi güven kaybına neden olabilir.
  • Ziyaretçileriniz kendilerine vaat edilen içerik ve hizmetlere erişemeyecek ve sebebini bilemeyecek.
  • Ziyaretçiler gideceği bağlantıdan bütünüyle alakasız bir sayfaya yönlendirilmiş olacak.

404 sayfalarında bu durumları değerlendirerek benzer bir hizmet, ürün sayfası veya iletişim sayfası gibi alakalı sayfalara yönlendirme yapmak gerekir.

Fakat SEO uyumlu bir 404 sayfasına ne zaman ihtiyacınız olduğunu bilmelisiniz. İlk olarak 404 hatasının neden olabileceğini ve ardından SEO uyumlu 404 page not found sayfasının nasıl oluşturulması gerektiğini ele alalım.

404 Hata Sayfası Neden Olur?

Kullanıcılarınızın 404 hatasıyla neden karşılaşabileceğini örnekle açıklayalım.

“sinansanveren.com.tr/seo-uyumlu-404-sayfasi-olusturma” şeklinde bir sayfamız olsun.

“sinansanveren.com.tr/seo-uyumlu-404-sayfasi-olusturma-rehberi” şeklinde bir değişiklik yaptığımızı varsayalım.

Değişiklik uygulanan sayfaya ilk sayfadan (ilk URL’den sonraki URL’ye) 301 yönlendirme yapılması gerekir. Bu yöntemle SEO açısından olumsuz bir durumla karşılaşmamış olursunuz. Fakat yanlış yapılan veya hiç yapılmayan bir yönlendirme nedeniyle kullanıcının karşısına hata sayfası çıkacaktır. 

Web sitesinde daha önceden yayınlanmış bir sayfa kaldırıldığında da kullanıcılar 404 sayfanızla karşılaşacaktır.

Tarayıcının ayarlarını değiştirebilecek kötü amaçlı bir yazılım veya farklı türde bir faktör nedeniyle ziyaretçi gitmek istediği URL’ye gidemez ve hata sayfasıyla karşılaşabilir.

Ziyaretçilerin sürekli olarak hata sayfalarıyla karşılaşması, SEO açısından olumsuz bir durumdur ve arama motoru sıralamasını etkileyebilir. 

SEO Uyumlu 404 Sayfa Yapısı Nasıl Olmalı?

Hata sayfalarının SEO uyumlu olması demek, kullanıcı deneyimini artıran, anlaşılır bir sayfa oluşturmak olarak ifade edilebilir. Temel amacı ise bir hatayla karşılaşmanın olumsuz tarafını, kullanıcılar için olumlu tarafa çevirmektir. 

404 sayfalarında yer alması gereken bağlantılar son derece önemlidir. Çünkü kullanıcılar hata sayfalarından çıkmak için kendilerine bir yol gösterilmesini ister. Aksi durumda kullanıcı tarayıcı sekmesini kapatabilir veya yönlendirmek isteyeceğiniz bir sayfaya gidemeyebilir. Dolayısıyla sitede zaman geçirme süresi değişecek, sayfa görüntüleme sayısı düşecek, sayfa otoritesi azalacak ve daha pek çok olumsuz etki görecektir.

“404 Page Not Found” sayfalarınızda eklemeniz gereken bazı genel bağlantılar ve özellikler şu şekildedir:

  • Anasayfa
  • En popüler veya en çok okunan blog yazılarınızın bulunduğu bir sayfa
  • En çok satan ürünlerin bulunduğu bir kategori, değerli bir içeriğiniz, vb. sayfalar
  • Ziyaretçileriniz için bozuk bir bağlantı olduğunu bildirecek bir içerik sayfası
  • Ziyaretçilere arama veya iletişim formu sunabileceğiniz bir sayfa

Bunların haricinde SEO için etkili olabilecek bir diğer sayfa veya widget de site arama çubuğu eklemektir. 404 sayfalarıyla karşılaşan ziyaretçileriniz için önemli bir artı olabilir. Ayrıca arama çubuğunu kullanan ziyaretçilerinizin dönüşüm oranının, diğer ziyaretçilerden fazladır.

Yalnızca kötü bir uyarı veya “404 Sayfa Bulunamadı” yazan bir sayfa ziyaretçiler için son derece markasızdır. Yalnızca bir hata oluştuğuna dair bilgi vermek yerine sitenizin genel pazarlama performansını artıracak özellikler kazandırabilirsiniz.

Yaratıcı markalı özel 404 sayfaları, kullanıcılara yardımcı olacak ve işletmeniz için olumlu bir ilgi uyandıracaktır.