Eki
22
2021
0

Semantik SEO Nedir? Semantik SEO Tekniği

semantik seo nedir

Web siteleri için SEO’nun etkisi her geçen gün artarken; küçük, orta ve büyük işletmeler, bu ucuz ve uzun süreli etki sağlayan uygulamalara daha fazla yönelmeyi amaçlıyor. İyi bir SEO başarısı için değerlendirilmesi gereken tekniklerden olan “semantik SEO” bu uygulamalardan birisi. Fakat yapılan yanlış SEO uygulamaları, web sayfalarının faydadan çok zarara sebebiyet vermesine neden oluyor. Özellikle anahtar kelime yamyamlığı (Keyword Cannibalization) gibi içeriği belirli anahtar kelimelerle doldurmak en çok yapılan hatalardan. 

Semantik SEO Nedir?

Semantik SEO, orijinal ifadesiyle “Semantic SEO (Semantic Search Engine Optimization)” bir web sayfasının belirli anahtar kelimelere yoğunlaşmasından ziyade, birbiriyle ilişkili olabilecek farklı varyasyonlarını kullanmak, içeriği ve içerikte yer alan bağlantıları hiyerarşik bir yapıda ortaya koymak olarak tanımlanabilir. “Semantic” kelimesinin Türkçedeki karşılığı olan “Anlamsal” bu tanımı özetleyebilecek bir ifadedir. 

Google arama sonuç sayfalarında iyi bir sıralama elde etmek için sürekli olarak güncellenen algoritmaları yakından takip etmek önemlidir. 2013’te Google’ın güncellediği sıralama algoritmasında (Hummingbird Güncellemesi) öne çıkan bir faktör, web sayfalarında yer alan anahtar kelimeler yerine; içeriğin tümünün bir bütün olarak değerlendirilmesi ve yalnızca ilgili kelimeler değil, bu kelimeleri çağrıştıran ve konuyla ilgilisi olan diğer anahtar kelimelerin de sonuç sayfalarında görünmesidir. 

Hummingbird güncellemesi, web geliştiricilerini ve yazarlarını, içerik oluştururken zorunlu anahtar kelimeler kullanmak ve her yere anahtar kelimeleri doldurmak yerine doğal dili kullanmaya teşvik eder.

Yani Google, metin içinde eşleşen anahtar kelimelerin olduğu sayfalar yerine arama sorgusunun anlamıyla eşleşen sayfaları ve web siteleri tercih ediyor. 

Bu faktör bir nevi Google’ın daha akıllı bir değerlendirme sistemi uyguladığı ve içeriği öne çıkarmak için anahtar kelime kullanımından ziyade, kullanıcı deneyimini geliştirebilecek içeriklere yöneldiği anlamına geliyor. 

“2015’te RankBrain, 2019’da BERT, Google MUM ve 2021’de Google Passage gibi yeni güncellemeler ile Google semantik araması daha iyi hale geldi ve Google, doğal dili ve arama amacını daha iyi anlayabilme yeteneğine sahip oldu.”

Özetle, Google’da iyi bir sırlama başarısı elde etmek için yalnızca iyi bir keyword araştırması yapmak yeterli değil; aynı zamanda iyi hazırlanmış, kullanıcılara fayda sağlayabilecek zengin bir içerik ve bağlantı sistemi bulunan sayfalara sahip olmak gerekiyor. Bu tekniğe anlamsal olarak başarılı bir SEO tekniği denilebilir.

Semantic SEO’ya Neden İhtiyacınız Var?

En önemlisi Semantik SEO, her şeyden önce en yeni Google sıralama faktörlerinden bazılarını ve algoritma güncellemelerini ele alır. Bu da sıralamanızı, görüntülemenizi ve izlenimlerinizi iyileştirebileceğiniz anlamına geliyor.

Bunun yanı sıra SEO uzmanlarının ve içerik pazarlamacıların, arama yapan kullanıcıların sorularını yanıtlamak üzere tatmin edici miktarda bilgi içeren daha kapsamlı içerik oluşturmalarına olanak tanır. 

Semantik SEO yalnızca Google arama sorgularını yanıtlayan içerik oluşturmaya olanak tanımakla kalmaz aynı zamanda arama amacına uygun içerik oluşturmanıza, kullanıcıların tam olarak istediği içeriği oluşturmanıza ve sorularını yanıtlamanıza yardımcı olur.

Semantik SEO Nasıl Uygulanır?

Semantik SEO tekniğini uygulamak zor değil. İlk olarak içeriğinizde yayınlamak istediğiniz ana konuları belirlemekle işe başlayabilirsiniz.

Büyük ölçüde içinde bulunduğunuz sektöre ve sektörde hangi kategorilere odaklandığınızla ilgili olarak ana konularınızı belirleyebilirsiniz.

Yalnızca organik trafik oluşturmak hedefiniz olmamalı. Organik trafik kaynağından yönlendirme yapmak için de konularınızı saptayabilirsiniz. Paylaşılabilen içerikler, insanların ilgisini ve merakını giderecek görseller, kaliteli video içerikler ve güvenilir bağlantılar temel yapı taşlarınız olmalıdır.

  • SEO hizmeti veren bir şirketin web sitesinde Semantik SEO tekniği uygulamak istediğini varsayalım. Hedeflenecek başlıklar “SEO”, “potansiyel müşteri”, “içerik stratejisi”, “e-posta pazarlama”, “sosyal medya danışmanlığı, “Tekirdağ SEO hizmeti” gibi kelime ve kelime grupları olacaktır. Bu durumda yalnızca “SEO” kelimesini değil, hizmetle ilgili diğer kelimeleri de hedef olarak belirlemek gerekecektir.
  • Başka bir örnekte kitap satışı yapan bir işletmenin ana başlığına bakalım. “Kitap satışı” hedef birincil konu iken, içeriklerde hiyerarşik bir düzende “e-kitap”, “internet kütüphanesi”, “Dünya Klasikleri”, “ikinci el kitap”, vb. konulara da içerikte değinmek ve semantik SEO tekniğini uygulamak fayda sağlayacaktır.

Görüleceği üzere daha fazla alt konu içeren sayfalar potansiyel hedeflemeleriniz de olabilir. Fakat alt konuların aranma hacimleri, çalışmalarınızda yer verip vermeyeceğinizi de göstermelidir. Bulunduğunuz sektöre bağlı olarak alt kelimelerin aranma hacmi 10.000’lerle veya 100.000’lerle ifade edilebilir. Daha niş sektörlerde 1.000 ve altı aranma hacmine sahip sorgular için de SEO çalışmaları yapılabilir. 

Eğer web siteniz yeniyse veya sayfa otoriteniz beklentilerinizin altındaysa, çok fazla anahtar kelime fikrine yönelmektense ana konuyla ilişkili olabilecek sınırlı sayıda keyword’ler hedef alınabilir. Daha sonraki süreçte daha fazla alt konu üzerinde çalışma yapılabilir.

Semantik SEO tekniğinde çok genel anahtar kelimelere yönelmektense ana kelimenizle bağlantılı olabilecek spesifik konular üzerinde durabilirsiniz. Örneğin otomotiv sektöründe faaliyet gösteren bir firma doğrudan “araba” kelimesiyle ilgili olabilirken, “donanım” veya “internet” gibi ilgili olmayan genel kategoriler hedeflenemeyecek kadar geniştir. 

Semantik SEO için Anahtar Kelime Analizi Yapmanın En İyi 3 Yolu

Semantik SEO’ya nereden başlayacağınızı tespit etmekte zorlanıyorsanız, sizlere fikir elde edebileceğiniz bazı yöntemlerden bahsedeceğiz. Aslında SEO uzmanları doğrudan bu tarz çalışmalar yaparak hedef anahtar kelimeleri belirliyor. Semantik SEO uygulayarak kendi web siteniz için harika bir SEO uzmanı olabilirsiniz.

1- Rakip Analizi 

Anlamsal SEO’yu geliştirmek için yapılabilecek ilk adım rakip analizidir. Örneğin internetten “hırdavat” satışı yapan bir e-ticaret sitesini semantik SEO’ya uygun olarak dizayn etmek istediğinizi varsayalım.

Google’a “hırdavat” yazıp arama yaptığımızda karşımıza çıkan ilk birkaç sıradaki web sitelerini inceleyebilirsiniz. Bu sayfalarda yer verilen kategorileri, en çok satılan ürünleri, hakkında en fazla görüş belirtilen hizmetleri veya dikkatinizi çekebilecek diğer fikirleri not edebilir ve sizinle ortak olanları kullanabilirsiniz.

semantik seo nedir

SEO araçları kullanarak bu sayfaların trafik ve aranma hacmi gibi bilgilerine ulaşabilirsiniz. Yüksek aranma hacmine sahip kelimeleri hedef konularınız olarak belirleyebilirsiniz. 

Rakip analizi yöntemiyle incelediğiniz web sitelerinde yer alan tüm konuları kullanmanız gerekmez. Sizinle bağlantılı olanları, aranma hacmi yüksek olanları, rekabet derecesi düşük olanları, popüler olanları kullanmanız daha makul bir seçim olacaktır.

2- Google İlgili Aramalar Özelliği

Ücretli bir SEO aracı kullanmak istemediğinizde size fayda sağlayacak ücretsiz bir yöntem olan “Google İlgili Aramalar” özelliğini hedef konularınızı belirlemek için değerlendirebilirsiniz.

Örneğin inşaat malzemeleri üzerine hizmet veren bir şirket olduğunuzu düşünelim. “İnşaat malzemeleri” ana konunuzdur ve anahtar kelime fikirlerini geliştirmek ve sonuç olarak Semantik SEO uygulamak için “Google İlgili Aramalar” size birçok farklı alternatif sunacaktır. Google’ın bu kelime grubuyla ilgili yapılan sorgulara cevap verdiği sonuç sayfasının (SERP) en alt bölümünde “İlgili Aramalar” bölümü karşınıza çıkacaktır.

semantik seo nedir 2

İnşaat Malzemeleri sorgusunda Google’ın önerdiği diğer ilgili aramalar şu şekilde olacaktır:

  • “Güncel inşaat malzeme fiyatları”
  • “İnşaat malzemeleri 2. El”
  • “Kaba inşaat malzemeleri fiyatları”
  • “En ucuz inşaat malzemesi fiyatları”
  • “2021 inşaat malzemeleri fiyatları”
  • “Elektrikli inşaat malzemeleri”

İşte size Semantik SEO uygulayabileceğiniz birçok anahtar kelime önerisi. Arama konumuna bağlı olarak Google’ın bu önerilerde farklı kelime gruplarına yer verebileceğini de unutmamak gerekiyor. Yukarıdaki örneğimizde “fiyatları” kelimesi görüleceği üzere ilgili 6 konunun 4’ünü kapsıyor. Bu yoğunluk size içeriklerinizde sürekli olarak bu kelimeyi kullanmanız gerektiğini ifade etmez. 

Web sitenizde herhangi bir inşaat malzemesi ürününü listelediğinizde ve fiyatını belirlediğinizde zaten sonuç sayfalarında bu ürünlerin URL’lerinin listeleneceğinden emin olabilirsiniz. Özellikle blog yazılarınızda veya farklı türde sayfalarda yüksek oranda “fiyatları” kelimesini kullanmanız, web sitenizin spam olarak değerlendirilebileceği sonucunu doğurabilir.

3- Wikipedia Sayfası

Ana konu fikirlerini bulmak için tercih edebileceğiniz bir diğer yöntem ise Wikipedia kullanmaktır. Örneğin bir jimnastik kulübü işletiyorsunuz ve farklı konu fikirleri elde etmek istiyorsunuz. Arama motorları üzerinden veya direk Wikipedia.org adresi üzerinden “jimnastik” ile ilgili fikirleri edinebilirsiniz. 

semantik seo nedir 3

Wikipedia “jimnastik sayfasında elde edebileceğimiz ve ekran görüntüsünde okla gösterilen alanlarda yer alan kelimeler:

  • “Paralel bar”
  • “Barfiks”
  • “Kulplu beygir”
  • “Kültürfizik hareketleri”
  • “Tıbbi jimnastik”
  • “Eğitim jimnastiği”
  • “Akrobası”
  • “Bale”
  • “Dans”
  • “Genel jimnastik”

Şeklindedir. Fakat tekrar etmemizde yarar var; sayfada görünen tüm terimleri hedeflemenize gerek yoktur ve olmamalıdır. Ürün veya hizmetlerinizle yakından ilgili konuları hedeflemenizi tavsiye ederim.