Eki
07
2021
0

Hosting Seçiminin SEO Performansına Etkileri

seo ve hosting

Konu SEO olduğunda, Google’ın sürekli olarak gelişen algoritmaları, ajansların ve dijital pazarlamacıların en üst sıralarda kalmak için büyük çaba sarf ettikleri standartları belirler. Bu standartların içeriğinde her zaman hosting (barındırma) özellikleri yer almıştır. 

Yazımızın devamında web sitelerinde hosting seçiminin SEO’ya etkilerini ve en iyi etkileri elde etmek için nelere dikkat edilmesi gerektiğini ele alacağız. 

Hosting Nedir?

Fiziksel bir iş kurmak istediğinizde ürünlerinizi sergilemek, depolamak ve satmak için bir konuma ihtiyacınız vardır. Bu kural dijital dünyada, web sitesi kurarken de geçerlidir. 

Çevrimiçi bir işletme faaliyete geçirdiğinizde, web sitesini meydana getiren bir dizi dosya, resim ve HTML kodunuz olur. Tüm bu dosyaların belirli bir boyutu vardır ve barınacak yere ihtiyaç duyarlar. Barındırma hizmeti (hosting) olmadan, bilgileriniz yalnızca bilgisayarınızda durur ve sizden başkası bu bilgilere erişemez. 

Bir hosting şirketi, web sitesinde yer alacak dosyalarınızı depolamak için bir web sunucusunda yer sağlar. İnternet kullanıcısı tarayıcıların adres çubuğuna alan adınızı yazarak istek gerçekleştirdiğinde, yer sağlayıcısı web sitenizin ögelerini güvenle göstermekle sorumludur. 

Hosting ve SEO İlişkisi

Web sitenizin arama motorlarında varlık gösterebilmesi için belirli standartlara ve bazı özel çalışmalara ihtiyacınız olacaktır. Arama sonuç sayfalarındaki sıralamaları belirleyen algoritmalar, her ne kadar sürekli olarak değişse de; barındırma hizmetleri her zaman en önemli kriterlerin arasında yer almıştır. Bunu anlamak basittir. Çünkü hosting, web sitesinin hızını, güvenliğini ve açık kalma süresini belirleyen bir faktördür. 

Hosting ve SEO ilişkisini farklı bir açıdan, arama motorlarının kazançları açısından değerlendirelim. Kullanıcı Google’a bir sorgu gönderdiğinde, karşısına çıkan sonuç sayfasından bir linke gider ve web sitesi ziyareti başlamış olur. Eğer ziyaret ettiği sayfa kısa sürede açılmazsa, kullanıcı daha fazla beklemeden web sitesini terk eder. Bu durumda siteye erişememiş olur ve sitede bulunan Google reklamlarını göremez. Bu da Google’ın kullanıcının gezintisinden bir kazanç elde edemeyeceği anlamına gelir. Şayet kullanıcı hızlı açılan bir web sitesine gitmiş olsaydı, bu durumda hem kullanıcı memnun olacaktı hem de Google, reklamlarının görünmesini sağlamış olacak ve bir kâr elde edecekti.

Hal böyleyken, Google’ın her zaman kaliteli bir sunucuda, üstün bir performans gösteren web sitelerini daha iyi sıralamaya getirmesi gerektiğini anlamak zor olmasa gerek. Sonuç olarak hosting, dijital pazarlamanın en etkili unsurlarından birisi olan SEO ile ayrılmaz bir ilişki içerisindedir. 

Hosting’in Hangi Özellikleri SEO’yu Etkiler?

Barındırma hizmeti veren firmanın sunucularının konumu, hız, çalışma süresi, güvenlik gibi unsurlar web sitesi optimizasyonunda son derece etkilidir. 

Çalışma Süresi/Kapalı Kalma Süresi

Web siteniz için doğru barındırma türünü seçmek önemlidir. Çünkü barındırmanın özellikleri, web sitesinin çalışma ve kapalı kalma sürelerine etki eden birincil faktördür. Arama motoru robotları veya kullanıcılar, sitenizi günün herhangi bir anında veya birçok kez ziyaret edebilir ve sitenin kapalı kalması durumunda erişilebilirliği kaybeder. Dosyalarına erişilemeyen web siteleri Google tarafından kaydedilir ve süreklilik durumunda sıralamadan kaybolma ihtimali bile söz konusu olabilir. 

Sunucunuzun bir ay içerisinde yalnızca %1 oranında kesintiye uğradığını düşünün. Bir aylık süreçte, kesinti toplamda 7 saate tekabül eder. Bu süreçte e-ticaret satışlarınız olumsuz etkilenebilir, bloglarınızı okumak isteyen ziyaretçileriniz birden kesintiyle karşılaşabilir veya arama motoru örümcekleri web sitenizi ziyaret ettiğinde eli boş dönebilir. 

Bir web sitesinin hosting hizmeti, sitenin ne kadar açık kalmasını sağlıyorsa, SEO açısından o kadar yararlı olduğunu söyleyebiliriz. Barındırma hizmeti veren firma, çalışma süresi ve kapalı kalma süresi gibi detayları müşteriyle paylaşmaz. Bu nedenle kesintileri ve ne sıklıkla karşılaştığınızı tespit ederek, sunucu değerlendirmesi yapabilirsiniz.

Hız

Standart boyutlara sahip bir web sitesinin yükleme süresi ortalama 1-3 saniye civarındadır. Yapılan teknik araştırmalar, yüklenmesi 4-5 saniyeden uzun olan web sitelerinin alması gereken trafik miktarının yalnızca %60’ını aldığını ortaya koymaktadır. Yani sitenize gelen tüm trafiğin %40’ı daha siteyi görmeden terk etmiş oluyor.

Google da hem arama motoru olarak bu durumdan kötü bir sonuçla çıkıyor hem de kullanıcı deneyimi zarar görmüş oluyor. Google, yükleme süresini sıralama algoritmalarına dahil etmeye 2010 yılında başladı ve her yeni güncellemeyle sayfa yükleme süresine daha çok önem veriyor. 

Site hızı, insanların işletmenizi çevrimiçi ortamda nasıl algıladıkları ve size duydukları güven açısından çok önemlidir. Yavaş yükleme süreleri ve yanıt vermeyen siteler, çevrimiçi müşterilerinize veya ziyaretçilerinize güven vermez. 

Web sitesi sahipleri, paylaşımlı hosting hizmetlerinde site hızı ve performansı üzerinde doğrudan etkisi olan paylaşımlı kaynaklar nedeniyle olumsuz olarak etkilendiğini hissedebilir. Bir hosting sağlayıcısı ve bir hosting planı seçerken; trafik, depolama ve kaynak gereksinimlerinizi göz önünde bulundurmalısınız. 

Daha yüksek hız ve performans için, ölçeklenebilir RAM ve bant genişliği sunan VPS veya özel sunucular en iyi seçeneklerdir. Hosting şirketiniz ayrıca web sayfası içeriğinin yüklenmesindeki gecikmeleri en aza indirecek CDN (İçerik Dağıtım Ağı) sunabilmelidir.

Web sayfalarınızın performansını kontrol etmek için Pingdom, GT Metrix ve Google’ın hem mobil hem de masaüstü cihazlarda bir sayfanın performansı hakkında raporlar sağlayan “PSI” (PageSpeed ​​Insights) gibi araçlarını kullanabilirsiniz.

Sunucu Konumu

Sitenin barındırıldığı yer de hıza, yüklenme ve açık kalma süresi üzerinde etkili olabilir. Paylaşımlı, VPS veya özel bir sunucu barındırma planına sahipseniz, web siteniz sağlayıcınızın veri merkezinde (DC-Data Center) barındırılır. Yani sunucu konumu, sayfa yüklenme hızını doğrudan etkiler. 

Uzak bir sunucu konumuna sahip olmak, arama motoru algoritmalarına şüpheli görünebilir ve bu, SEO’ya da filtre uygulayabilir. İdeal olanı, site ziyaretçilerinizin çoğuna coğrafi olarak yakın bir veri merkezine sahip olmaktır. Örneğin, Google’da arama yapan bir kullanıcı Türkiye merkezli bir işletme veya siteyle ilgileniyorsa, Türkiye merkezli bir IP adresine sahip olanlar SERP (Search Engine Results Page-Arama Motoru Sonuç Sayfası)’te daha üst sıralarda yer alacaktır.

Coğrafi olarak dağıtılmış veri merkezleri ve proxy sunucuları ağı olduğu ve internet ekosisteminde bir katman olarak çalıştığı için CDN (Content Delivery Network)’nin devreye girebileceği yer burasıdır. İçerik sahipleri esasen içeriklerini servis etmeleri için CDN operatörlerine ödeme yaparken, CDN sunucularını veri merkezlerinde barındırması için IPS’ye (İnternet Servis Sağlayıcısı) ödeme yapar.

Google arama sonuçları, bir sunucunun IP adresine bağlı olacaktır ve yerel bir sunucu konumu, daha alakalı web sitesi trafiğiyle sonuçlanacaktır. Sonuç olarak, yerel bir ana bilgisayar seçmek, yerel bir kitleyi hedeflemeyi kolaylaştıracak ve sonunda sitenizin arama motoru sıralamalarını iyileştirecektir.

Paylaşımlı Hosting’in SEO Üzerindeki Etkisi

Özellikle paylaşılan bir IP adresi ile ilgili olarak, paylaşımlı hostingin SEO üzerindeki etkileri konusu her zaman merak uyandırmıştır. Bazıları paylaşılan bir IP’nin, ağdaki diğer sitelerden etkilenebileceğini iddia etse de; Google çalışanları bunu reddetti ve yalnızca ağda çok sayıda spam içerikli web sitesi olduğunda bunun geçerli olabileceğini açıkladı.

Buna karşılık yüksek bir hemen çıkma oranı, sayfa otoritesine zarar verebilir. Paylaşımlı bir barındırma planı kullananlar, kaynakları potansiyel olarak 100’lerce farklı web sitesi arasında paylaştığınızı bilmelidir. IP adresinin yanı sıra bant genişliği ve RAM gibi özellikleri de paylaşılmaktadır. Ağınızdaki web sitelerinden herhangi birisi çok fazla kaynak tükettiğinde, web sitenizin bu durumdan olumsuz etkilenmesi olağandır.