Eyl
27
2021
0

Domain Seçiminin SEO Üzerindeki Etkisi

domain seo

Arama motoru optimizasyonu (SEO-Search Engine Optimization), web dünyasında en sık kullanılan ve getirisi en fazla olan pazarlama stratejisidir. Onlarca farklı sektörde artan rekabet nedeniyle; SEO’nun, dijital pazarlamanın kilit noktalarından birisi olduğu, şirketler ve markalar tarafından rahatlıkla fark edilebilmektedir. 

Tam anlamıyla bir SEO çalışması yürütüyorsanız ve marka değerine önem veriyorsanız, atlamamanız gereken konulardan birisi ideal bir domain seçimi yapmak ve domainin SEO üzerindeki etkilerini bilmektir. Bundan birkaç yıl önce arama motorlarının algoritmaları, web sitelerinin adını (domain) çok daha fazla önemsiyordu. İçerdiği kelime veya kelime gruplarının anlamları, hedef kitle türü, karakter sayısı, uzantısı ve daha birçok faktör, arama motoru sıralamalarında dikkate alınıyordu. 

Geçmişte daha önemli olması, şuanda üzerinde durulmayacağı anlamını taşımıyor. Dijital kimliğinizi en iyi şekilde ortaya koyabileceğiniz domainin şu anda da yabana atılmayacak bir etkisinden söz edebiliriz. Fakat domain, yalnızca iyi bir SEO çalışması için değil; aynı zamanda marka değerinizi artırmanız açısından da önemli.

Alan Adınız (Domain) SEO Gücünüzü Nasıl Artırır?

SEO gücünüzü artırmanız için domaininiz, işinizin ve işletmenizin ne ile ilgili olduğu göstermeli ve tanınabilir olmalıdır. Mutlaka markanızdan bahsetmelidir. Eğer arama motorlarından trafik almak istiyorsanız, sıralamada tercih edilen bir alan adına sahip olmanız gerekiyor. 

İnternet kullanıcısı yaptığı arama sonucu sıralanan web siteleri arasında, girdiği keyword ile ilişkili alan adlarına odaklanır. Bu sayede web sitesine ziyaret gerçekleştirirken onun neyi beklediğini tahmin edebilir. Sonuç olarak web sitesine bile isteye girmiş olur ve hemen çıkma oranı düşer. Ziyaretçi web sitesinde daha fazla vakit geçireceği için sayfa otoritesinde bir artış meydana gelir. Sonraki aramalarda bu sayfanın sıralamalarda daha iyi konuma yükselmesi olağandır. 

Kısa ve Basit Alan Adlarının SEO Üzerindeki Etkisi

Alan adı görünürlüğünü ve okunabilirliğini maksimum seviyeye çıkarabilmeniz için kısa ve basit alan adları kullanmanız sizin için fayda sağlayacaktır. Kendi tarzınızı ve özgünlüğünüzü de yansıtarak, akılda kalıcı bir etki alanına sahip olabilirsiniz. Ancak okunması zor ve farklı türde karakterler (tire-, alt tire_, rakam, vb.) içeren domainler ile bunu başarmanız oldukça zordur. Google araması yapan bir ziyaretçi domaininizi gördüğünde anlık olarak hiç takılmadan okuyabilmeli ve dile kolay gelmelidir. 

Örneğin İstanbul Beykoz’da bir kuaför salonu işletmesinin domain seçimi yapacağını varsayalım. İşletmenin sahibinin ismi de “Ziya” olsun. Marka bilinirliği oluşturmak için işletme sahibi hedef keyword olarak “Kuaför Ziya” ve domain ismi olarak da hem çalışma bölgesi olan “İstanbul Beykoz”u hem de “Kuaför Ziya” kelimelerini içeren bir domain seçiminde bulunuyor olsun. 

Bu durumda domaini “istanbulbeykozkuaforziya.com” (28 karakter) şeklinde olacaktır. Sıralamada ilk kez karşılaşan birisi bu alan adını en az 3 saniyede okuyabilir ve 7 saniyede yazabilir. Fakat işletme sahibi alan adını daha basit tutup “kuaforziya.com” (14 karakter) olarak seçseydi, daha fazla tıklama alma olasılığı artacaktı. Bu da doğrudan olumlu bir SEO etkisi olarak dönecekti. 

Alan Adı Uzantısının SEO Üzerindeki Etkisi

Alan adı uzantısı, alan adının ana gövdesinden ve “nokta” işaretinden sonra gelen, yaygın olarak “com” olarak tercih edilen bir yapıdır. Web üzerinde 1500’ün üzerinde farklı türde alan adı uzantısı bulunuyor ve bunların %99’u internet kullanıcı tarafından görüldüğünde spam olarak değerlendirilebiliyor. Coğrafi alan adı uzantıları (.tr, .uk, .ca, vesaire) bahsettiğimiz bu durumun istisnasıdır. Ülke kodu içeren alan adları, web sitesinin coğrafi arama düzeyindeki sıralamalarına önemli ölçüde etki edebilir. 

İnternet kullanıcılarına göre “.com.tr” gibi üst düzey alan adları güvenli adresler olarak değerlendirilir. Ancak coğrafi hedef dışındaki ülke vatandaşları için aksine spam olarak değerlendirilebilir ve güven vermez. Hedef kitlenizin coğrafi özelliklerine göre daha iyi bir sıralama elde etmek için üst düzey alan adlarına yönelebilirsiniz. Ülke kodu içeren alan adlarını satın almak için bireysel ve kurumsal prosedürlerin farklı olarak işlediğini de söyleyebiliriz. 

Domain uzantısı konusunda site sahipleri için kafa karıştırıcı bir diğer durum da hedef anahtar kelime ve kelime gruplarıyla ilgili “.com” domainlerin başkası tarafından satın alınmış olmasıdır. Hatta binlerce kelime ve kelime öbeğinin “.com”, “.net” ve “.org” gibi herkes tarafından bilinen uzantıları bile dolu olabiliyor. Hal böyleyken site sahipleri nadir kullanılan uzantılara yönelmeyi düşünüyor. Eğer bu tarz uzantılar kullanmayı düşünüyorsanız, mutlaka alan adı gövdesi (uzantının solunda kalan metin) kısa tutulmalıdır. 

Google arama sonuç sayfalarında (SERP-Search Engine Results Page) farklı türde uzantılar kullanmak, olumlu veya olumsuz bir fark yaratmaz. Burada önemli olan ziyaretçilerin domaini gördüğünde spam olarak değerlendirmemesidir. 

Domainde Anahtar Kelime Kullanmanın SEO’ya Etkisi

Birkaç yıl öncesine kadar, anahtar kelime içeren alan adlarının, diğerlerine göre Google sıralamasında bir üstünlüğü olduğu düşünülüyordu. Bunun nedeni, alan adlarında eşleşen anahtar kelimelere sahip olmanın, kullanıcıların arama terimi ile web sitesi arasında bir bağlantı kurmasını sağlamasıydı. Daha iyi bir Google sıralaması için önemli bir kriter olan tıklama oranı (TO) üzerinde olumlu bir etkisi olduğu düşünülüyordu. 

2012 yılında yapılan bir Google algoritma güncellemesiyle anahtar kelime içeren alan adları diğerlerine göre üstünlüğünü kaybetti ve daha çok değer ve alakalı içerik sunan web siteleri öne çıkmaya başladı. Bunun sonucu olarak anahtar kelime içeren alan adlarının genel rolü daha az önemli hale geldi. Hatta uzun kelime grupları içeren domainler, SEO’ya herhangi bir katkı sağlamıyor diyebiliriz. 

Domainde Marka İsmi Kullanmanın SEO’ya Etkisi

Marka isminizi alan adı olarak kullanmayı düşünüyorsanız, ziyaretçi kendisinin neyi beklediğini kolayca anlayabilecektir. Bu da SEO için önemli bir faktör olan hemen çıkma oranının düşmesine ve kullanıcının web sitesinde daha çok zaman geçirmesine (oturum süresi) olanak sağlar. 

Alan adlarınızda doğrudan markanızı kullanmak, yalnızca SEO açısından değil; aynı zamanda marka imajı açısından da önemlidir. Dijital ortamda markanızı öne çıkararak varlığınızı sürdürebilirseniz, kurumsal kimliğinizi de güçlendirebilirsiniz. 

Domain Yaşının ve Geçmişinin SEO’ya Etkisi

Alan adı geçmişte cezalandırılmış veya spam olarak tanımlanmışsa, bu itibar alan adının gelecekteki itibarını da etkileyecektir. Özellikle zararlı ve alakasız web sitelerinde hala geri bağlantıları bulunan alan adları, arama motorlarının kara listesinde bulunuyor olabilir. Domain satın almadan önce geçmişte nasıl bir varlık sürdürdüğünü, sahibinin kim olduğunu, backlinklerini, vb. unsurlarını kontrol etmek önemlidir.

SEO profilinizi doğrudan etkileyebilecek bir diğer önemli faktör de domain yaşıdır. Bunu öğrenmek son derece kolaydır. Who is sorgusu ile domainin mevcut yaşı öğrenilebilir. Fakat yeni kullanılacak domainlerin Google sıralamalarında, yaşlı domainlere göre geride kalacağı düşünülmemelidir. Alan adı ne kadar eski olursa, sıralama o kadar iyi olur şeklinde bir bağlamda bulunmak %100 doğru değildir. 

İpucu: Domain Seçimi Yaparken Arama Motorlarını Değil, Kullanıcıları Düşünün!

Web sitesi tasarımında, içeriğinde, link yapısında veya her türlü yazılımda olduğu gibi; domain seçiminde de kullanıcı deneyimine önem vermeniz gerekiyor. Bu deneyimi domain ile iyileştirmek ancak akılda kalıcı, kolay okunabilir, marka değeri taşıyan, ilgi ve alaka uyandıran adlara yönelmekle mümkün olur. Kullanıcının zorlanmayacağı ve referans olarak gösterebileceği isimler kullanırsanız, zamanla Google arama sonuçlarında da avantaj yakaladığını fark edebilirsiniz.