Eyl
23
2021
0

Anahtar Kelime Yamyamlığı (Keyword Cannibalization) Nedir?

anahtar kelime yamyamligi

Daha fazla trafik alabilmek için uygulanan fakat siteye yarardan çok zarar getiren yöntemlerden birisi olan “anahtar kelime yamyamlığı”, orijinal ismiyle “Keyword Cannibalism”’i anlamak ve buna göre bir önlem almak son derece basit. Benzer kelimelerin yer aldığı sayfalarda gerçekleşen bu eylem, sıklıkla uygulanan sorunlardan birisidir. 

İçeriğin devamında anahtar kelime yamyamlığı ve SEO’ya etkisi nedir, anahtar kelime yamyamlığı nedeniyle karşılaşabileceğiniz olumsuzluklar nelerdir, anahtar kelime yamyamlığı nasıl tespit edilir ve nasıl önlenir gibi konular yer almaktadır. 

Anahtar Kelime Yamyamlığı (Keyword Cannibalism) ve SEO’ya Etkisi Nedir?

Anahtar kelime yamyamlığı; bir web sitesinde, birden çok sayfada, aynı anahtar kelimeyi veya anahtar kelime grubunu kullanmak olarak tanımlanabilir. Bir anahtar kelimeyi çok fazla sayfada hedef alarak ilgili anahtar kelimede iyi bir sıralama elde edileceğine dair yanlış fikir düşünce vardır. 

Bu düşünceye göre arama motorlarında iyi konum elde etmenin en etkili yollarından birisi, aynı anahtar kelimeyi hedefleyen çok sayıda sayfa oluşturmak olduğu varsayılır. Sonuç olarak belirli bir kelime grubunu farklı sayfalarda kullanmak sırlama alma şansını artırır, öyle değil mi?

Ne yazık ki, durum sanıldığı gibi değil. Anahtar kelime yamyamlığı, arama motorlarının kafasını karıştırarak ve web sitesinin otoritesini azaltarak, hedeflenen anahtar kelimelerde geride görünmesine neden olur. Doğrudan SEO için olumsuz bir faktördür. 

SEO, uzun vadeli bir stratejidir. Google sıralamalarınızı iyileştirmek için anahtar kelimelerinizi kasıtlı olarak yamyamlaştırmasanız bile, zaman içerisinde bu sorunun kurbanı olma olasılığınız mevcut. 5 yıl boyunca günde 1 adet içerik girişi yaptığınızı ve bu içeriklerin yalnızca sektörünüzle ilgili olduğunu düşünün. 

Bu durumda aynı hedef “keyword”leri kullanabileceğiniz çok sayıda sayfa bulunacaktır. Dolayısıyla sürekli olarak güncellenen bir web sitesine sahip olmanıza, özgün içerikler ve hatta mükemmel içerikler yayınlamanıza rağmen avantaj yakalayacağınız yerde önemli bir belaya bulaşmış olabileceksiniz. 

Anahtar Kelime Yamyamlığı Niçin Bir Sorundur?

Anahtar kelime yamyamlığı sonucunda sitede yayında olan iki veya daha fazla sayfa aynı terim için sırlandığında, sayfaların otoritesi ortadan ikiye bölünür. Arama motorları bu iki sayfanın hangisinin öne çıkarılacağını tahmin edemezken, her iki sayfayı birden standart sayfa olarak nitelendirir. Belki de iyi bir sıralama alacağınız sayfa, bu sebeple SERP (Search Engine Results Page-Arama Motoru Sonuç Sayfası) sırlamasında çok daha gerilerde görünecektir. 

SEO’yu etkili bir anahtar kelime kullanımıyla nasıl güçlendirebileceğinize geçmeden önce, anahtar kelime yamyamlığının kısa ve uzun vadeli sonuçlarına göz atalım:

  • İlgili Sayfaların ve Anasayfanın Otoritesini Azaltır: Tek bir yüksek yetkili sayfa oluşturmak yerine, trafik birden çok linke bölünür. Bu durumda iyi bir SERP için kendinizle savaşıyor oluyorsunuz. Sonuç olarak ilgili sayfalarda vasat bir sıralama almanız kaçınılmaz olacaktır.
  • Alakalı Sayfaların Değerini Düşürür: Keywordler, arama motorlarının sitenizin hangi konu ile ilgili olduğunu anlamasına yardımcı olan en önemli faktörlerden birisidir. Anahtar kelimeleriniz birden çok sayfada hedef alınıyorsa, arama motorları hedef kitlenizin önüne hangi sayfanın getirileceğini bilemez. Neticede etkileşim miktarı azalır ve sayfanın değeri düşer. 
  • Crawl Budget (Tarama Bütçesi) Optimizasyonunu Olumsuz Etkiler: Tarama bütçesi, belirli bir süre içerisinde arama motorlarının web sitesini tarama sayısı olarak tanımlanır. Aynı anahtar kelime veya anahtar kelime grubunu kapsayan birden çok sayfa nedeniyle istenmeyen sayfalar dizine eklenebilir. 

Anahtar Kelime Yamyamlığı Nasıl Tespit Edilebilir?

Bu sorun manuel çalışmayla veya üçüncü taraf araçlar kullanılarak tespit edilebilir. Anahtar kelime yamyamlığını tespit etmenin en basit yolu, Google’da basit bir site araması yapmaktır. 

  • site: domainadresi.com keyword” 

Şeklinde bir Google araması yaptığınızda, buradaki “keyword” ile alakalı ilgili sayfaların sıralamalarını görüntüleyebilirsiniz. 

Örneğin halı yıkama hizmeti veren bir firmayı örnekleyelim. Hedef anahtar kelime “halı yıkama hizmeti” olsun. Bu durumda arama şu şekilde gerçekleştirilmelidir:

  • site: domainadresi.com halı yıkama hizmeti” 

Google arama sonuçlarında şu şekilde benzer bir sıralama ile karşılaştığınızı varsayalım:

Arama MetniLinkKeyword
“site: domainadresi.com halı yıkama hizmeti” domainadresi.com/hali-yikama-hizmetlerihalı yıkama hizmeti
“site: domainadresi.com halı yıkama hizmeti” Domainadresi.com/en-iyi-hali-yikama-hizmetihalı yıkama hizmeti

Yukarıdaki örnekte ilgili keyword iki farklı sayfada hedeflenmiştir. Tabloyu kendi arama sonuçlarınıza göre genişletebilir, yeni keyword’leri araştırabilir, çıkan sonuçlara göre hangi sayfalarınızın daha iyi sonuç aldığını görüntüleyebilirsiniz. Şayet kendi sonuçlarınızda aynı kelimeyi hedefleyen farklı sayfalara rastlarsanız, bu sayfaların yamyamlık nedeniyle başarısız olduğunu anlayabilirsiniz. 

Bahsettiğimiz bu manuel yöntem, çok sayıda anahtar kelime ile ilgili çalışma yapan kişiler için meşakkatli olabilir. Bu durumda kolaylık olması açısından anahtar kelimelerinizi izlemek için Google Analytics veya Search Console gibi araçları kullanabilir, SEMRush veya Ahrefs gibi üçüncü taraf seçeneklerine bakabilirsiniz.

Anahtar Kelime Yamyamlığından Nasıl Uzak Durulur?

Artık anahtar kelime yamyamlığınızı nasıl tanımlayacağınızı biliyorsunuz ve bu sorundan uzak durmanız için ne yapmanız gerekiyor?

Markalaşma ve pazarlama kampanyalarınızın her bölümüne iyi tasarlanmış bir strateji ile yaklaşmak, bu sorunun önüne geçmek için uygulayacağınız temel prensip olmalıdır. 

Web sitenizin sayfalarının her birini nasıl dikkatlice izleyeceğinizi ve değerlendireceğinizi biliyorsanız ve daha iyi sıralama elde etmek için özel olarak tasarlanmış anahtar kelimeler seçerseniz, yanlışlıkla sayfa otoritesine zarar verme olasılığınız düşecektir. 

SEO stratejinize genel bir bakış açısı kazandırmak için SEO ve SEO denetim araçlarını kullanmak bu süreçte size yardımcı olabilir.

Anahtar kelime yamyamlığından uzak durarak SEO uyumlu sayfalar oluşturmanın en kolay yollarından birisi, web sitenizdeki tüm sayfaları listeleyen bir tablo oluşturmaktır. Sitenize her yeni bir içerik/blog/ürün/hizmet gibi sayfa ekleyip yayınladığınızda bu tabloya da eklerseniz, size önemli bir rehber olacaktır. Sonuç olarak çevrimiçi varlığınızı optimize etmek ve düzenlemek için bu tabloyu kullanabilirsiniz. 

Ayrıca, farklı anahtar kelimelerle sayfa otoritenizi nasıl güçlendireceğinizi araştırıyor ancak yamyamlık riskini almak istemiyorsanız, yeni içerikler oluşturmadan önce her zaman bir site araması yapabilirsiniz. Yeni bir blog veya ürün sayfası oluşturmaya yönelik hazırlık çalışmanızın bir parçası olarak, hedeflemek isteyebileceğiniz kelimeleri hedefleyen sayfaların olup olmadığını kontrol edebilirsiniz. 

Anahtar Kelime Yamyamlığını Düzeltmenin En Etkili 3 Yolu

İçerik stratejinizi geliştirmek veya yeni bir yaklaşım kazanmak istiyorsanız, “Keyword Cannibalism”den kaçınmak, SEO başarısı için olmazsa olmaz unsurlardandır. Bir süredir dijital dünyada varlık gösteriyorsanız, marka içeriğinizde çözmeniz gereken bazı sorunlar olabilir. İşte bu sorunların nasıl çözülebileceğine ilişkin en etkili yöntemler:

1- Dahili Bağlantı Kullanın!

Anahtar kelime yamyamlığıyla ilgili bir sorunla karşı karşıyaysanız, dahili bir bağlantı stratejisi oluşturarak Google’ın hangi sayfalarınızın en önemli olduğunu belirlemesine yardımcı olabilirsiniz. Daha az alakalı gönderilerden, en üst sıralarda yer almak istediğiniz gönderilere bağlantı verin. Bu yaklaşıma ek olarak değersiz sayfaları tamamıyla ortadan kaldırarak da SEO stratejinizi geliştirebilirsiniz. 

2- Benzer İçeriklerinizi Birleştirin!

Bazı durumlarda, Keyword Cannibalism ile ilgili sorunları düzeltmenin ve SEO’nuzu güçlendirmenin en iyi yolu, aynı/benzer konulu içerikleri bir araya getirmektir. Google’ın ve kullanıcılarının genellikle kısa ve belirsiz içerikler yerine uzun ve nitelikli içeriklerden hoşlandığını keşfedebilirsiniz. Benzer şekilde ilgili farklı bilgileri paylaşan iki veya üç sayfayı tek bir içerikte birleştirebilirseniz, sayfayı canlandırabilir, otoriter hale getirebilir, ziyaretçilerinize aynı sayfada daha fazla bilgi sunabilirsiniz. Bu da daha iyi sıralama almanıza yardımcı olacak ve sayfa otoritenizi güçlendirme şansı verecektir. 

3- İçeriğinizi Yeniden Düzenleyin!

Benzer içerikleri birleştirmek bazı durumlarda işe yararken her iki sayfa da iyi trafik alıyor ve geri bağlantı kazanımı sağlıyorsa, sayfaları birleştirmek iyi bir fikir değildir. Bu durumda sayfalardan birisini hedef anahtar kelimenize tamamen odaklanacak şekilde, diğerini de benzer bir anahtar kelimeyi hedefleyecek şekilde düzenleyin. Yani yamyam içeriğinize farklı bir bakış açısı kazandırmayı deneyin. Bu sayede ona yeni bir otorite kazandırabilirsiniz.